2010年6月27日日曜日

多重露光 / Multiple Exposure








ずーっと現像していなかった、ILFORDのISO3200のフィルムを最近現像に出してきた。
元から粗いフィルムを、普通のカメラで、かなり適当に多重露光してたので、なんだか半分以上写ってなかったり、コマが全然合わないまま重なってたりと、ぐちゃぐちゃだったんだけど、でもやっぱりフィルム。いくつか面白いのが撮れてました。

やっぱり粗いフィルムはいい。なぜだか「せつなさ」みたいなものが出る。デジタルじゃなかなか出せないんじゃないかな。理由は、よくわからないけど。

あと、光を重ねる行為はPhotoshopの「スクリーン」なんかと、すごく近い部分があると思うけど、やっぱりフィルムでないとできない表現なんだ、って今日気づいた。コンピューターは好きだけど、この先もできるだけアナログな仕事がしたい。デジタル写真でぶれたり、ボケたりしちゃうと、ほんと最低なんだけど、フィルムだと逆にそこが最高だったりする。フィルム熱が復活なので、誰かカメラ持って東京巡りしよう。

------------------------------

This time I experimented double exposure photographs using my dad's old film camera. That camera is not made for double exposure so each frame is not exactly overlapped, and most of pics were simply not working. But, still I got some funny shots.

I especially love higher ISO films, I mean grainy ones are awesome. I can't explain well, but I think film photo can express more sadness or painful feeling. Part of this experimentation was checking out, what's the difference between "film: double exposure" and "Photoshop: Screen filter". I guess they are similar, but completely different. If it's film, each images integrated well, a lot more than just "screened" two different images, I think. I like film better, even though it' a lot harder to control. Of course I love computer, but as a graphic designer, I wanna be analog one, as much as I can.

Oh, one more thing, when I'm taking digital photo, unexpected blurriness is totally sucks, but if it's film, unexpected blurriness is totally awesome! haha, I donno why, but I do think so.
Anyway, so now I'd love to back to film, and wanna take a lot more photos especially on weekends. So if you are one of the artsy cool camera people, let's go small travel around Tokyo and take some pics with me ; )

0 件のコメント:

コメントを投稿